Turniej Zastępów Małopolskiej Chorągwi Harcerek „Arche” PDF Drukuj Email
Wpisany przez dh. Zuzanna Kubowicz | czwartek, 25 czerwca 2015 00:30

 

 

W dniach 30-31 maja 2015 w Będkowicach uczestniczyłyśmy w Turnieju Zastępów Małopolskiej Chorągwi Harcerek "Arche", pod komendą druhny pwd. Agnieszki Dąbrowskiej HR.



 

Po dotarciu na miejsce odbył się apel rozpoczynający. Potem nadszedł czas na grę terenową po malowniczej okolicy. Wzięłyśmy wszystkie potrzebne rzeczy i wyruszyłyśmy na wędrówkę.
Na punktach spotkałyśmy się z slackliningiem, alfabetem Morse'a, samarytanką, ogniskiem na wodzie czy kuchnią polową. Wieczorem po Mszy Świętej poszłyśmy na ognisko związane z tematem przewodnim turnieju – żywiołami. Przedstawiłyśmy na nim wykonane przez nas harce oraz prezentowałyśmy zastępy. Po powrocie na pole namiotowe, miała miejsce gra nocna. W okręgu znalazły się kolejno poukładane osiemnaście kopert, w których były przeróżne zadania. Na każde miałyśmy dosłownie dwie minuty.
Drugiego dnia odbył się turniej musztry oraz sprawdzanie umundurowania. Później zastępowe miały za zadanie wziąć ze sobą linijkę, kątomierz, busolę, kartkę i coś do pisania. Natomiast pozostały skład zastępów, wykonywał harce (między innymi - pochodnie z darów lasu, portret zastępowej). W tym czasie uczyłyśmy się jak samodzielnie zrobić mapę z dokładnym określeniem odległości pomiędzy różnymi punktami.

Kiedy wszystkie zajęcia dobiegły końca, niestety nadszedł czas pakowania się.
Wreszcie odbył się apel kończący Turniej Zastępów Chorągwi "Arche" z ogłoszeniem wyników:

 

IV miejsce - zastęp Lisy, 28 KDH "Buki", Hufiec Harcerek Kraków-Krowodrza "Rzeka"

 

III miejsce - zastęp Borsuki, 6 KDH "Żar", Hufiec Harcerek Kraków-Śródmieście II "Orle Gniazdo"

 

II miejsce - zastęp Gajówki, 7 KDH "Ptaki Puszczy", Hufiec Harcerek Kraków-Śródmieście III "Flanka"

 

I miejsce - zastęp Szara Grań, X ZDH "Orla Perć", Tatrzański Związek Drużyn "Wywierzysko" (na zdjęciu w niepełnym składzie)

 

Kadra turnieju: sam. Martyna Rząsa, sam. Basia Przybyszewska, sam. Klaudia Banaś, pwd. Aga Dąbrowska HR, sam. Ola Lenczowska, sam. Werka Karska, pwd. Misia Kłeczek wędr.

 
EUFRAZJA PDF Drukuj Email
Wpisany przez sam. Weronika Spólnik | piątek, 05 czerwca 2015 20:29

BIWAK KURSU METODYKI HARCEREK EUFRAZJA


W ubiegły piątek, 29 maja 2015 roku, spotkałyśmy się w gronie uczestniczek kursu metodyki harcerek Eufrazja, by wziąć udział w pierwszym wyjeździe wraz z kursową drużyną. Wyruszyłyśmy o godzinie 16.50 z ulicy Dolnych Młynów 11, skąd dojechałyśmy na miejsce biwaku w Baczynie i rozłożyłyśmy swój mały obóz. Po rozłożeniu namiotów i zjedzeniu kolacji wspólnie zasiadłyśmy do ogniska, na którym omówiłyśmy obrzędowość zarówno kursu jak i zastępów, przeprowadziłyśmy burzliwą dyskusję oksfordzką na temat przydatności systemu zastępowego i wypiłyśmy pyszną herbatkę z dodatkiem suszonych ziół i roślin, dzięki którym zostałyśmy podzielone na zastępy na pierwszej zbiórce kursowej – rumiankiem od zastępu Fragaria, poziomką od Horyzontu, mniszkiem od zastępu Taraxacum, a także podbiałem dodanym przez kadrę kursu. Ognisko było niezwykle inspirujące dla wszystkich kursantek, dzięki przedstawieniu swoich obrzędowości zyskałyśmy wiele ciekawych pomysłów na rozwiązania w tym zakresie, mogłyśmy również docenić działanie w systemie małych grup jak i zastanowić się nad jego wadami. Po zakończeniu ogniska nastąpiło pierwsze przekazanie zastępów, nowe zastępowe odpowiedzialnie podeszły do funkcji, jaka została im powierzona i z uśmiechem zabrały się do pracy. Wszystkie kursantki czekała jeszcze nocna warta, którą umiliło ognisko podtrzymywane wytrwale przez całą noc, zarówno dając wartowniczkom przyjemne ciepło jak i rzucając nieco blasku na ciemne nocne otoczenie lasu.

 

ognisko

 

Kolejnego dnia rozpoczęłyśmy kursowe zajęcia od apelu i wciągnięcia flagi, czemu towarzyszyło tradycyjne odśpiewanie Hymnu Harcerskiego. Zjadłyśmy pyszne śniadanie zgodnie z zaplanowanym w jadłospisie zdrowym repertuarem ciemnego chleba w duecie z pomidorkami, ogórkami i pastą z awokado. Następnie udałyśmy się na zajęcia, na których dowiedziałyśmy się czym jest ręka metody i jak jej używać w przygotowywaniu zajęć dla drużyny. Miałyśmy okazję wysłuchać reklamy każdego palca i części dłoni, a następnie zagłosować na opcję najlepszą naszym zdaniem. Przeważającą ilością głosów zdecydowanie wygrał kciuk.

 

phm. Julia Bednarek

phm. Julia Bednarek


Zdobyte informacje utrwaliłyśmy dzięki grze wykorzystującej wszystkie elementy ręki metody. Podzieliłyśmy się na dwie grupy, których celem było zdobycie skarbu drużyny przeciwnej. Aby tego dokonać każdy członek grupy musiał wykazać się sprytem przy ustalaniu taktyki, szybkością i zwinnością w wielu pojedynkach stoczonych z przeciwnikami  oraz współpracą w zdobywaniu skarbu dla całej drużyny. Na osoby, które zostały złapane czekały również ciekawe harce ciała, ducha i umysłu, po wykonaniu których można było na nowo brać udział w grze. Po zakończonej rozgrywce omówiłyśmy własne sugestie, doświadczenia i pomysły odnośnie zajęć tego typu. Kolejnym elementem naszego programu było gotowanie na kuchniach polowych dań obiadowych takich, jak makaronowo szpinakowa burza z dodatkiem czosnku, pierożki klejone na świeżym powietrzu, szaszłyki zawierające barwy pór roku oraz ziemniaczki ze złocistą niespodzianką w środku.

 

kuchnia kuchnia

 

Następnie syte i pełne zapału, po krótkiej przerwie poobiedniej, ruszyłyśmy by sprawdzić wiedzę, która została nam po przeczytaniu lektur – „Systemu zastępowego” Rolanda E. Philipsa oraz „Skautingu dla chłopców” Roberta Baden Powella. Leśna wersja gry Postaw na milion z użyciem szyszek bardzo przypadła nam do gustu, ze znajomością lektur najlepiej z nas poradziła sobie Ewa. Przyjemne popołudnie przerwała nam nieoczekiwana zmiana pogody, która przyniosła ze sobą obfite opady, jednak i na tę możliwość byłyśmy świetnie przygotowane i dalszą część zajęć kontynuowałyśmy w namiocie. Podczas nich opowiedziałyśmy o zaletach i wadach swoich drużyn, nie obeszło się również bez śpiewu i gry na gitarze oraz gry z wykorzystaniem kolorowych obrazków, która bardzo pozytywnie wpłynęła na naszą kreatywność. Całodniowe zmagania zakończyła nocna gra InO, podczas której zdobywałyśmy wskazówki i inspiracje przydatne w czasie pionierki jednocześnie poruszając się według mapy pomiędzy wyznaczonymi na niej punktami.

 

Ostatniego dnia biwaku czekała nas wycieczka do Nielepic, gdzie spotkałyśmy się z druhną Marią oraz druhem Edwardem. Dzień rozpoczęłyśmy od apelu i śniadania, po którym spakowałyśmy się i złożyłyśmy namioty. Następnie wyruszyłyśmy z mapą na kolejną przygodę, tym razem w pełnym składzie kursowej drużyny. Podczas drogi wykonywałyśmy zadania związane z biwakowaniem i organizacją biwaków, w zastępach stworzyłyśmy również zamysł idealnego biwaku drużyny zarówno złożonej z młodych harcerek, jak i z tych najstarszych. Zajęcia były bardzo ciekawe, a pomysły z pewnością przydadzą nam się w dalszej pracy z drużyną. Pomimo wielu głów gotowych do myślenia nad prawidłową drogą i niezbędnego wyposażenia w postaci mapy i kompasu, udało nam się pomylić zielony szlak z zielonym szlakiem i przebyć długą drogę w kierunku innym od przewidzianej trasy. Jednak wszelkie trudności pokonywałyśmy z uśmiechem i ostatecznie udało nam się z pomocą Oli odnaleźć miejsce wyznaczonego spotkania. Zajęcia upłynęły w niezwykle radosnej i miłej atmosferze, nauczyłyśmy się wiele o rozróżnianiu drzew za pomocą obserwacji ich kory i liści, miałyśmy okazję skorzystać z klucza do określania gatunków krzewów i roślin, mogłyśmy również zebrać wiele okazów wzbogacających znacznie zasoby naszych zielników. Druhna Maria znakomicie wytłumaczyła nam zagadnienia z przyrodoznawstwa, a druh Edward ciekawie przybliżył nam historię ich chaty oraz pokazała okazy minerałów i amonitów znalezionych przez niego w okolicach Nielepic. Ciekawym rozwiązaniem na sprawdzenie naszej wiedzy było ułożenie domina z wykorzystaniem liści drzew, które uczyłyśmy się rozpoznawać.

 

phm. Basia Mioduszewska

warszatatykurstantki

 

Miłe spotkanie zakończyłyśmy wspólnym posiłkiem w postaci przepysznej kiełbaski oraz ciepłej herbatki oraz podziękowaniami z drobnym upominkiem i szybciutko pobiegłyśmy na autobus do Krakowa. Podczas drogi powrotnej nastąpiło podsumowanie zajęć o biwakowaniu, ustalenie zasad idealnego biwaku oraz rozdanie kart obozowych. Do Krakowa wróciłyśmy około godziny 17.30 zmęczone małą ilością snu ale zadowolone z dobrze wykorzystanego weekendu, zainspirowane nowo zdobytymi informacjami, chętne do stanięcia wobec wyznaczonych nam zadań i oczekujące na kolejny wyjazd w wakacje. Mając na celu te myśli i idee pożegnałyśmy się zawiązując krąg i czekając na kolejne wyzwania, które z pewnością staną na naszej harcerskiej drodze jako nieodłączny element wzrastania w harcerskim duchu i kształtowania własnego charakteru.

 
Wydawanie zgód na Akcję Letnią PDF Drukuj Email
Wpisany przez phm. Aleksandra Mróz HR | środa, 27 maja 2015 23:15

Druhny!

Odbieranie zgód na AL 2015 odbywać się będzie w terminach:

  • 2.06
  • 9.06
  • 16.06
  • 23.06
w godzinach 18.30-20.00
Trzeba mieć ze sobą:
  • wypełniony raport przedobozowy (uwaga: 1 wychowawca na 15 zuchów jadących na kolonię i 1 wychowawca na 20 harcerek jadących na obóz);
  • zatwierdzony przez hufcową plan pracy podobozu;
  • składki drużyn i instruktorek pełniących funkcje wychowawcze mają być opłacone do III kwartału włącznie.
Potwierdzenie wpłaty składek drużyny i składek instruktorskich na rok 2015 będzie potwierdzała osobiście druhna skarbniczka pwd. Joanna Bugajska. Będzie to od razu okazja do wyjaśniania i nadrabiania zaległości.

WSZYSTKIE OBOZY ZAGRANICZNE W RAMACH ZHR, TAKŻE TE ORGANIZOWANE PRZEZ INSTRUKTORKI I INSTRUKTORÓW MUSZĄ MIEĆ ZGODĘ KOMISARZA ZAGRANICZNEGO.

 

 

 
Ogłoszenie w sprawie składek PDF Drukuj Email
Wpisany przez phm. Aleksandra Mróz HR | środa, 06 maja 2015 23:03

 

Od 3.05.2015 mamy nową skarbniczkę chorągwi.

Została nią pwd. Asia Bugajska.

Dla naszego ułatwienia stworzyła ona poniższy dokument:

"SKŁADKI CZŁONKOWSKIE MChH"

Jest on dostępny pod linkiem umieszczonym poniżej. Zawiera on tabelki z podziałem na piony i dalej na hufce i drużyny. Dzięki niemu będzie można sprawdzać do kiedy dana drużyna ma opłacone składki, czy są jakieś zaległości, niedopłaty lub nadpłaty. Będzie on uaktualniany co środę.


Zapraszamy do korzystania z dokumentu:)

https://docs.google.com/document/d/1iq7pqREQblPHTYcpn74GvMXWUGztMN67iQ0bvqGkkE4/edit?usp=sharing

 
Zaproszenie na Akademię Wędrowniczą PDF Drukuj Email
Wpisany przez phm. Aleksandra Mróz HR | poniedziałek, 20 kwietnia 2015 20:03

Serdecznie zapraszamy na tegoroczną edycję Akademii Wędrowniczej, która odbywać się będzie w dniach 25-26 kwietnia.
Akademia to okazja do zapoznania się z metodyką wędrowniczek, zainspirowania się do działania w drużynie, do pracy z kadrą i zastępem zastępowych. To również doskonała okazja do poznania drużyn wędrowniczek działających w Krakowie i nawiązania współpracy.
Wydarzenie to skierowane jest również do wędrowniczek poszukujących inspiracji do pracy w drużynie.
Na 25 kwietnia zaplanowana jest część "przygodowa", na którą szczególnie zapraszamy te z Was, które nie miały nigdy okazji uczestniczyć w akcji drużyny wędrowniczek.
26 kwietnia odbędą się warsztaty metodyczne.

Na zgłoszenia czekamy do 23.04.15 za pośrednictwem formularza: KLIK!

 
Akademia Zuchmistrzowska okiem przybocznej PDF Drukuj Email
Wpisany przez sam. Patrycja Gauza | niedziela, 19 kwietnia 2015 22:12

Dnia 12 kwietnia spotkałyśmy się o godzinie 9:45 dla większości z nas prawie na końcu świata, bo w Kangurowej Szkole w Podgórkach Tynieckich. Zawiązałyśmy krąg i tak rozpoczęła się nasza Akademia.


Przyboczne, w tym ja, udały się na zajęcia z Agą Witczyńską. Były one o tym, czym tak naprawdę są ćwiczenia i po co się je stosuje. Poznałyśmy wiele sposobów na zajęcie zuchów, czy na zatrzymanie ich w łóżkach podczas ciszy nieruchomej. Także same wypróbowałyśmy niektórych, okazały się wcale nie takie proste! Na koniec zajęć poszłyśmy na skraj lasu i bawiłyśmy się w policjantów i złodziei. Najlepszymi złodziejami okazały się Łucja i Patrycja, których nie udało się odnaleźć policjantom. Ale stróżowie prawa mieli utrudnione zadanie, ponieważ teren poszukiwań nie był dokładnie wytyczony, więc im wybaczymy :D



Następnie była krótka przerwa pomiędzy zajęciami, podczas której można było napić się zielonej herbaty, coś zjeść, czy zaczerpnąć inspiracji z fotografii oryginalnych prac i pomysłów różnych gromad.



 

Kolejne zajęcia dla przybocznych traktowały o komunikacji z dziećmi. Dowiadywałyśmy się jak zachęcać dzieci do wypowiedzi, tylko je słuchając, jak znajdować wspólne rozwiązania i jak mówić tak, aby one nas słuchały. Na tych zajęcia poznałyśmy na własnej skórze jak działa wiele mechanizmów i schematów naszych zachowań. Zobaczyłyśmy też jak energia prowadzącej wpływa na charakter zajęć i nasze nastawienie do nich. Warto być pozytywnie nastawionym, wtedy i my, i obserwujący nas lepiej się bawią!


Po krótkiej przerwę na herbatę znów rozeszliśmy się na zajęcia. Ja wybrałam zajęcia dotyczące wizerunku w sieci, a drugie były o gotowaniu z zuchami. Okazało się, że na wizerunek w sieci składa się bardzo wiele czynników i można go wykorzystać na wiele sposobów. Po tych zajęciach wiemy już jak go kreować i w jaki sposób dotrzeć do większej ilości odbiorców.


Zaraz po zajęciach udałyśmy się na mszę świętą, nie daleko, bo aż na dziedziniec. Po całości zawiązaliśmy krąg wraz z Kapelanem i zakończyliśmy naszą Akademię.

zajęcia dla drużynowych - planowanie roku zuchowego

phm. Karolina Kapica podczas swojej ostatniej akcji w roli hufcowej "Tajemniczego Ogrodu"

 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 8 z 50