Kurs metodyki zuchowej "Pryzmat" PDF Drukuj Email
Wpisany przez pwd. Małgorzata Boligłowa HR | czwartek, 16 lutego 2017 00:22


Ruszyły zgłoszenia na tegoroczny kurs metodyki zuchowej.

Czas na przesyłanie formularza - do 20 lutego.

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY

 


Terminy kursu:
Biwak:
28.04 wieczorem - 1.05.2017
Wyjazd wakacyjny (w formie obozu wędrownego): 15-27.08.2017


Wymagania:
- wiek 17 lat/ukończona 1 klasa liceum/technikum (w szczególnych przypadkach rozpatrzona może być możliwość dopuszczenia na kurs 16-latki - wówczas prosimy o kontakt)
- stopień samarytanki (zamknięty do wyjazdu sierpniowego)
- kurs przybocznych - jeśli jest organizowany w referacie
W razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt mailowy na adres malgorzata.boliglowa[na]gmail.com lub kmz.pryzmat[na]gmail.com bądź też telefoniczny.

 

 
Odbieranie zgód - AZ 2017 PDF Drukuj Email
Wpisany przez phm. Nina Wojda wędr. | czwartek, 05 stycznia 2017 18:17

 

Zgody na zimowiska będzie można odbierać na dyżurach komendantki chorągwi we wtorki:

10.01, 17.01 w godzinach 18-19.30.

 

Przypominamy, że po zgodę powinna zjawić się osobiście komendantka zimowiska drużyny/gromady.

Do odebrania zgody potrzebne są:

  • opłacone składki drużyny/gromady za cały pierwszy kwartał 2017 - zgodnie z wytycznymi wpłat w gotówce;
  • opłacone składki instruktorskie i wychowawcy za cały pierwszy kwartał 2017 - najlepiej mieć dowód wpłaty;
  • zatwierdzony przez hufcową plan pracy zimowiska, wydrukowany dwustronnie;
  • wypełniony, podpisany przez hufcową raport przedzimowiskowy (uwaga: 1 wychowawca na 15 zuchów i 1 wychowawca na 20 harcerek/wędrowniczek);
  • dla drużyn harcerek: uzupełniona z hufcową pierwsza część arkusza wizytacji zimowiska.

 

Kilka dodatkowych wskazówek:

1. Wychowawca powinien być harcerką - jeśli nie jest instruktorką, nie działa w żadnej jednostce i nie ma powierzonej rozkazem funkcji należy skonsultować możliwość podjęcia przez nią obowiązków wychowawcy z komendantką chorągwi.
2. Wychowawca ma mieć zapłacone składki - jeśli jest instruktorką - instruktorskie, jeśli jest przyboczną - płaci z drużyną, jeśli jest to przypadek opisany powyżej - zgodnie z uchwałą okręgu oraz statutem ZHR płaci składki indywidualnie za siebie, w wysokości 13zł miesięcznie i tak samo przynosi potwierdzenie ich opłacenia.
3. W przypadku gdy Wasz wychowawca na zimowisku nie jest instruktorką i nie pełniła dotychczas funkcji wychowawcy - przy wydawaniu zgody prosimy o okazanie potwierdzenia ukończenia przez tę osobę kursu wychowawców.
4. W przypadku gdy wychowawcą w drużynie/gromadzie ma być osoba, która w tym momencie jest na kursie wychowawców organizowanym w Okręgu - wydanie zgody będzie możliwe dopiero po ukończeniu kursu przez tę osobę. Jeśli jesteście w takiej sytuacji - przekażcie tę informację również komendantowi/komendantce zgrupowania - bez zgody na podobóz nie da się uzyskać zgody na zgrupowanie.
5. W rubryce DOJAZD NA ZIMOWISKO wpisujemy wskazówki jak szukać połączeń transportem publicznym do Waszego zimowiska. Ta rubryka ma pomóc wizytacji w chorągwi i w okręgu w szukaniu linii komunikacyjnych - czyli np. że do Rzeszowa jeździ pociąg, a z Rzeszowa są busy, albo właśnie nie ma nic i dlatego na wizytację jeśli, to tylko własnym autem, albo, że robicie zakupy w Rzeszowie, więc można się z transportem tam umówić.
6. Zgodę odbiera komendantka osobiście (w przypadku zgrupowań może być też kwatermistrzyni).
.
.

 
11. listopada PDF Drukuj Email
Wpisany przez pwd. Małgorzata Ojczenasz wędr. | sobota, 12 listopada 2016 20:29

Na obchody Święta Niepodległości zjechały się z całej chorągwi aż 632 Małopolanki - harcerki, zuchenki, wędrowniczki i instruktorki!
Wspólne świętowanie rozpoczęłyśmy Mszą Świętą o godzinie 9:00 w kościele św. Anny, którą sprawował kapelan naszej chorągwi, o. Jacek Siepsiak SJ. W kazaniu nie zabrakło refleksji nad tym, czym jest niepodległość, jak ją rozumieć i jak ją odnosić do siebie.

Po mszy w poczwórnej kolumnie udałyśmy się na apel, który miał się odbywać na pl. Szczepańskim. W czasie niego działo się wiele ważnych rzeczy, między innymi:

  • gromady zuchowe, drużyny harcerek i wędrowniczek otrzymały miana kategoryzacji za rok 2015/2016;
  • nowo mianowane przewodniczki otrzymały lilijki instruktorskie, każda z nich z własnym, niepowtarzalnym numerem;
  • poczet sztandarowy z 3 Podgórskiej Drużyny Harcerek "Nawojki" im. Janiny Potoczek-Pałasińskiej zakończył swoją służbę za rok 2015/2016, a do bractwa sztandarowego dołączył nowy poczet z 7 KDH „Wędrowne Ptaki” im. Marii Skłodowskiej-Curie na kolejny rok.

Po apelu chorągwi odbyły się apele w hufcach. Przez całą uroczystość czuwali nad nami ratownicy i sanitariusze z HOPR- dziękujemy za podjętą przez Was służbę w trosce o nasze bezpieczeństwo!

Właśnie tak harcerki z Małopolskiej Chorągwi świętują 11 listopada- Święto Odzyskania Niepodległości :)!


Poniżej kilka zdjęć z uroczystości:

 
Kurs Metodyki Wędrowniczek "POLANO" 2016 PDF Drukuj Email
Wpisany przez HR Agnieszka Lis | niedziela, 02 października 2016 16:13

 

Nie chce się wierzyć, że czas płynie tak szybko, ale to już "lekko" ponad miesiąc temu, bo 26.08.2016r., zakończył się nasz kurs! Otóż... chodzi o Kurs Metodyki Wędrowniczek "POLANO" 2016- rzecz jasna :). Kurs trwał w sumie 4 miesiące  i obejmował zarówno część teoretyczną (zadania internetowe), jak i część praktyczną - biwak i obóz.

Niby tylko 4 miesiące, ale za to jakie intensywne! 4 osoby będące w Kadrze i 13 kursantek z całej Polski (Pomorze, Kraków, Suwałki, Zielona Góra, Olsztyn, Lublin) zżyło się niesamowicie! Nie raz, nie dwa, a bardzo często mówiłyśmy o tym, że jako kurs mogłybyśmy stworzyć niesamowitą drużynę wędrowniczek!

Ale może zacznijmy od początku.

 

W pierwszym etapie kursu trzeba było przebrnąć przez wszelkie regulaminy i zadania, co nierzadko wymagało dużego zaangażowania oraz poświęcenia większej ilości czasu każdej z nas, niż mogłoby się wydawać. Jednak nie poddawałyśmy się i mimo natłoku innych zajęć- nauki, studiów, pracy- robiłyśmy co w naszej mocy, by sumiennie wykonywać wszystko na czas. Raz z większym, raz z mniejszym skutkiem, ale jednak!

Miłą odskocznią od typowej części teoretycznej okazał się biwak majowy w Nowym Targu organizowany przez naszą (jakże wspaniałą i godną polecenia przyszłym kursantkom!) Kadrę. To właśnie wtedy mogłyśmy po raz pierwszy zobaczyć się na żywo i lepiej poznać. Wejście na Turbacz, rozmowy, zajęcia, co tu dużo mówić... było ciekawie!

Ale mimo wszystko, chyba u każdej z nas, najwięcej wspomnień pozostawił sierpniowy obóz na Lubelszczyźnie i Roztoczu! O taaaaak! Cóż to był za obóz... To właśnie na nim poczułyśmy się prawdziwymi wędrowniczkami z krwi i kości! Piesze wędrówki, przemieszczanie się WSZELAKIMI środkami transportu z punktu A do punktu B, spływ kajakowy Wisłą (ok.45 km w kilka godzin!), spanie w namiotach, ogniska, kuchnia polowa. Wszystko to + rozmowy, niesamowite dyskusje, służba, spotkania z gośćmi i ludzką życzliwością na co dzień pozwoliło nam "ugryźć" wędrownictwo z każdej możliwej strony. Myślę, że wszystkie kursantki, jak i sama Kadra urosły w siłę i nabrały nowych DOŚWIADCZEŃ :).

 

Z czystym sumieniem jako jedna z kursantek polecam KMW "POLANO"!

 

HR Agnieszka Lis

p.o. drużynowej 12 próbnej Gdańskiej Drużyny Wędrowniczek "Everest"

 
Kurs Metodyki Harcerek "Etnos" 2016 PDF Drukuj Email
Wpisany przez sam. Paulina Habina | środa, 14 września 2016 22:19

 

Czuwaj!

 

13 sierpnia o siódmej rano kadra kursu ETNOS 2016 oraz 23 kursantki rozpoczęły wspólną przygodę.

 

Etnos

 

Z dworca głównego w Krakowie wyruszyłyśmy do Polany, malowniczej miejscowość w Bieszczadach. Stamtąd udałyśmy się pieszo do Seredni Małych, gdzie spędziłyśmy 5 dni.
Rozbiłyśmy namioty przy gospodarstwie agroturystycznym, które jest jedynym gospodarstwem we wsi. Jak dowiedziałyśmy się od Gospodarza, mieszkańcy Seredni Małych zostali po drugiej wojnie światowej przesiedleni wgłąb ZSRR.

 

Etnos

 

Pan gospodarz prowadzi stadninę koni huculskich, które żyją w systemie tabunowym. Powitały nas już pierwszego dnia podczas naszej wędrówki, przebiegając między naszą grupą. Towarzyszyły nam również podczas kolejnych dni.

 

Etnos

 

Następnym punktem naszej wyprawy była Chata Socjologa, znajdująca się na Otrycie. Piesza wędrówka zajęła nam około pięciu godzin, jednak podczas tego czasu odbywałyśmy zwiad: poznawałyśmy bieszczadzkie rośliny oraz legendy.

 

Etnos

 

Na Otrycie czas mijał nam aktywnie oraz nie brakowało nam przygód.
Dzięki uprzejmości jednego z gości Chaty, miałyśmy okazję obserwować przez teleskop Saturna, Księżyc oraz gwiazdy.

 

 

Jeden z dni poświęciłyśmy na poznanie okolicy. Każdy zastęp udał się do innej miejscowości. Na miejscu naszym zadaniem było odwiedzenie miejsc związanych z mniejszościami etnicznymi, które zostały przesiedlone w trakcie wojny lub po jej zakończeniu. Odkrywałyśmy stare cerkwie, żydowskie cmentarze i zapomniane szkoły. Każda z nas miała okazję zobaczyć Bieszczady od strony historycznej oraz odbyć chwilę refleksji.

 

Etnos

 

W dzień wyjazdu, czyli 24 sierpnia, udałyśmy się do skansenu w Sanoku. Jest to największy skansen w Polsce, w którym można zobaczyć odtworzone wioski Łemków, Bojków, Pogórzan i Dolinian. W każdym z domów można było poczuć wyjątkową kulturę tych grup etnograficznych.

 

Etnos

 

Etnos

 

Podczas kursu gościłyśmy wielu znakomitych gości, wyniosłyśmy mnóstwo nowych inspiracji, wartościowej wiedzy oraz przyjaźnie. Poznałyśmy piękno Bieszczad i zagłębiłyśmy się w ich historię. Jestem przekonana, że każdej z nas udało się w pełni zrozumieć znaczenie nazwy naszego kursu. :)


ETNOS: «grupa ludzi mająca poczucie wspólnego pochodzenia, wspólną kulturę oraz odczuwająca więź grupową.»

 

Etnos

 

Zdjęcia: pwd. Natalia Kołodziej, wędr. Klaudia Bubak

 
Idę dalej! PDF Drukuj Email
Wpisany przez phm. Aleksandra Mróz HR | wtorek, 12 lipca 2016 22:14

Program Organizacji Harcerek "Idę dalej" powstał aby zachęcić drużyny harcerek do przekazywania każdej harcerki w wieku ok. 15 lat do drużyny wędrowniczek niezależnie od dalszych planów na jej harcerska służbę.

Każdej harcerki - to znaczy nawet tej, która ma zostać w najbliższym czasie mianowana na funkcję w drużynie harcerek lub gromadzie zuchenek!

W naszej chorągwi do programu zgłosiła się 15 PgDH "Groteska" im. Ireny Sendlerowej, która przetrze szlaki następnym drużynom.

„Idę dalej” zachęca Was, abyście w swoich chorągwiach wybrały takie środowisko, w których działają harcerki i wędrowniczki i postarały się danego roku przekazać do wędrowniczek wszystkie harcerki w określonym wieku. Dopiero po okresie pół roku drużynowa wędrowniczek może oddelegować na służbę wędrowniczkę, która miałaby pełnić funkcję przybocznej w drużynie harcerek lub gromadzie zuchenek.

Zapraszamy do przeczytania materiałów stworzonych przez phm. Sonię Kęsy, szefową Wydziału Wędrowniczek - [KLIK!]


 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 4 z 50